העולם משתנה בקצבים מהירים, ואיתו גם העולם הניהולי. הגלובליזציה הביאה איתה אתגרים ניהוליים חדשים, עולם האינטרנט יצר מקצועות חדשים יש מאין והביא למהפכה של ממש בתחום השיווק והשינויים שחלו בכלכלה הישראלית והעולמית תומכים ביזמים ובעסקים קטנים וחדשים. לצד השינוי בעולם גם תפקיד הניהול עבר מהפכה. כיום, יותר ויותר אנשים נזקקים לידע ניהולי משלל בחינות: בכדי להקים ולתחזק את העסק הקטן והפרטי שלהם, לתמוך ביוזמה שהם רוצים להרים, לעמוד בתפקיד ניהולי במשרד ואף לנהל צוות גלובלי בחברה גדולה, וכדי לעשות את כל אלו בהצלחה הם נזקקים לידע ניהולי מתחדש ועדכני.

עלייתו המטאורית של מקצוע מנהל עסקים

מספר הסטודנטים הלומדים מנהל עסקים הכפיל את עצמו בשנים האחרונות והביקוש אליו רק ממשיך לעלות. אם בעבר לימודי מנהל עסקים התקיימו במסגרת לימודי תואר שני בלבד, לאחר לימודים מעמיקים בתחום אחר כגון כלכלה, משפטים, חשבונאות, פסיכולוגיה או הנדסה, כיום מסלול מנהל עסקים פתוח במוסדות לימוד רבים גם ללימודי התואר הראשון.

לימודי תואר ראשון במנהל עסקים

לימודי מנהל עסקים לתואר ראשון נמשכים כשלוש שנים. במסגרת הלימודים, הסטודנטים בוחרים מגמת התמחות. המגמות המקובלות הן שיווק, חשבונאות, מימון והתמחות טכנולוגית. ישנם מוסדות לימוד בהם ניתן גם להצטרף לתוכניות לימוד בתחום היזמות ואפילו בתחום מדעי הרשת.

המידע הזמין למנהל היום הוא עצום והאתגרים כוללים לא רק השגת המידע אלא גם מיצוי המוץ מהתבן. כדי לעשות זאת באופן יעיל יש להכיר לעומק דיסציפלינות שונות החל מכלכלה, דרך פסיכולוגיה והנעת אנשים וכלה בטכנולוגיה. בלימודי מנהל עסקים לתואר ראשון ניתנים כלים אלו.

במסגרת הלימודים, ניתנת לסטודנטים האפשרות להתנסות ולרכוש כלים במסגרת תכניות התמחות שונות, ואף בחלק ממוסדות הלימוד כחלק מהמסלול הנלמד, התלמידים נפגשים עם אנשי מפתח בתחום, מכירים חברות בארץ ובעולם ואת האתגרים הניצבים בפניהן, ולעתים אף יוצאים לסיורים בחברות שונות בארץ ובעולם.

בוגרי תכניות הניהול משתלבים בסיום הלימודים במגוון תפקידים בשוק וחלקם אף מקדמים מיזמים עסקיים וחברתיים שהרעיון הראשוני להם נולד עוד במהלך הלימודים.

לימודי תואר שני במנהל עסקים

לימודי תואר שני במנהל עסקים מיועדים לאנשים שכבר חוו את השטח והתנסו בתפקידים ניהוליים במשך מספר שנים. רבים מהם מגיעים עם תארים מתחומים אחרים ומבקשים להתמחות, בנוסף, בתחום הניהולי.

משך הלימודים קצר ונמשך כשנה וחצי. גם שעות הלימודים מותאמות לאנשים עובדים לרב ומתרכזות ביום או יומיים בשבוע (לעתים קרובות, אחד מימים אלו יהיה יום שישי), ולעיתים בשעות הערב. שעות הלימוד מסתמכות על כך שלרבים הבאים ללמוד מנהל עסקים לתואר שני ישנה עבודה שוטפת והם אינם יכולים ללמוד בכל ימות השבוע בשעות היום.
גם במסגרת לימודי מנהל עסקים לתואר השני ניתן להתמחות במגוון תחומים, בדומה ללימודי התואר הראשון.

מגמות הלימוד במנהל עסקים תואר ראשון ושני

  • מימון- תחום המימון מתרכז בדרכים השונות בהם ניתן להזרים הון ומזומנים לחברה, כגון גיוס הון, השקעות או חלוקת רווחים.
  • שיווק – שיווק מתרכז בתחומים הקשורים לשיווק החברה והמוצר: ניתוח צרכי הלקוחות, מיתוג, עיצוב המוצר והאריזה, תמחור שיווקי וכלכלי, מיצוב, פרסום, ויחסי ציבור וכן נושא המכירות, השינוע ללקוח, תהליך המכירה וההפצה.
  • משאבי אנוש – ניהול עובדים, הנעת עובדים גיוס ושימור עובדים.
  • חקר ביצועים – שימוש במודלים מתמטיים לקבלת החלטות מושכלות וטיוב תהליכי הניהול, יעילות ותפוקה ופתרון בעיות באופן המיטבי.
  • חשבונאות (ראיית חשבון) – ניהול פיננסי, ביקורת ומסים.
  • מדעי הרשת (נלמד לרוב רק בתואר ראשון)– התמחות שיווקית בעולם החדש של האינטרנט והמובייל והשיווק הדיגיטלי

לימודי מנהל עסקים הם לימודים מולטי דיסציפלינריים המכסים מספר רב של תחומים במטרה להכשיר את הלומדים בהם לתחומי הניהול במציאות דינמית ומשתנה בה רמת האי ודאות רבה וחובה להישאר עם היד על הדופק כל הזמן ולהמשיך ולעדכן את הידע הקיים והנלמד באופן קבוע. התמחות בתחום מסוים מאפשרת לכל סטודנט לקבל כלים נוספים ולהתמקד במסלול קידום מקצועי שיעזור לו בהמשך.