העבודה בשדה החינוכי היא לכל הדעות שליחות וחובה בעלת חשיבות רבה ביותר ובידה לעצב את הדור הבא של אזרחי ישראל. במסגרת עבודתו, מתחכך המחנך עם הילדים במפגש יום-יומי ומהווה דמות קרובה ביותר המשפיעה תמידית על הילד ומהווה לו מודל לחיקוי וללמידה. האחריות הכבדה של העברת ידע יסודי והשרשת ערכים ודרכי חשיבה היא זו שמכתירה את המורים ביישראל כנושאים בתפקיד יקר וכעוסקים במלאכת קודש של ממש.

 

הילד הוא עולם שלם

הילדים שפוגש המחנך שונים זה מזה וצרכיהם שונים ומגוונים. סודו של מחנך טוב הוא הבנה של הילדים בכיתה והיכולת להגיע אל התלמיד ולדבר אליו. אלא שאם המשימה היא מאתגרת בתחום החינוך הסטנדרטי, הרי שבקרב ילדי החינוך המיוחד העבודה קשה היא ומיוחדת במינה וערכה הוא גבוה ביותר. לימודי חינוך מיוחד מכשירים את המורה להתמודדות עם תלמידים מתקשים ומאותגרים ומעניקים לו את הכלים להבין את עולמו ואת כושר התפיסה שלו. ההנחה היא שכל ילד דורש תשומת לב מיוחדת ומירבית שבסופה יוכל להתפתח כראוי ולהביא לידי ביטוי את כל המפוטנציאל הגלום בו.

 

באילו ילדים מדובר?

לימודי חינוך מיוחד מכשירים מורים להתמודדות עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים כגון פיגור, ליקויי למידה, ליקויי תקשורת, הפרעות רגשיות והתנהגותיות ועוד. המקרים הם שונים ומיוחדים באופיים כך שבכל תחום יש להתמקצע באופן ספיציפי ויסודי. טווח הגילאים הכלול בתחום הוא רחב ומשתרע מגיל 6 ועד גיל 21, כאשר שוב, יש להבחין בין הגילאים ולהתמחות באופן ייחודי בתקופה מסוימת בחיי הילד.

 

לימודי חינוך מיוחד – למי זה מתאים?

כאמור, העבודה עם ילדים בעלי צרכים היא מאוד מאתגרת ודורשת סבלנות רבה, רגישות והקשבה. מעבר לכך, העבודה דורשת אמונה בילד והבנה כי יש בו אוצר של כוחות המחכים לבוא לידי ביטוי. מי שרואה עצמו כבעל שליחות ומזהה בתוכו את המוטיבציה הנדרשת מקומו בתחום החינוך המיוחד. לימודי חינוך מיוחד מתאימים לאלו המאמינים שעם עבודה נכונה, הבנה ושימוש בכלים נכונים ניתן להגיע לכל אחד.

 

מה כוללים הלימודים?

לימודי חינוך מיוחד מתקיימים במסגרת לימודי החינוך הכלליים אשר כוללים שלוש שנים המעניקים תואר ראשון בחינוך (B.Ed) ולאחריהם שנה נוספת המקנה תעודת הוראה. במהלך הלימודים נמצאים תלמידים במסלול מיוחד המתמקד בחינוך מיוחד ובתתי הקטגוריות שלו. על התלמידים לבחור בסוגי צרכים ואוכלוסיות שבהם יתמקצעו ואיתן מן הסתם ימשיכו בחיי המעשה. בחלק מן המוסדות מוצע מסלול מקיף הכולל תואר כללי בחינוך וגם התמחות מיוחדת בחינוך מיוחד.

 

איפה אפשר ללמוד את זה?

הלימודים מתקיימים בכל אחת מהאוניברסיטאות הקיימות בארץ וכן במספר מכללות המתמקצעות בלימודי חינוך. הקבלה ללימודים דורשת עמידה בסף מינימאלי של ממוצע בגרות וציון פסיכומטרי, בדרך כלל לא סף מחמיר במיוחד ובהחלט סביר.