מלגות ללימודים בחו"ל הן רבות ותלויות באיזור הלימודים, נוהלי המוסד ומהו מקצוע הלימוד שהסטודנט לומד. כל מדינה בעולם מנסה לתמוך כמה שיותר בסטודנטים הלומדים באוניברסטאות ומוסדות אקדמאיים שונים על מנת להוביל להתפתחות החיים וקידום העם באותה מדינה.

לימודים בחו"ל זוהי הדרך להגשמת חלומם של המון מסיימי תיכון ישראלים שלא מסתדר להם ללמוד בארץ מכל מיני סיבות שונות או רוצים למצוא עבודה בחו"ל. וכדי להגשים חלום זה הם צריכים לחסוך סכום כספי גדול מאד שהוא גם ללימודים, למחייה, לנסיעות ולדיור. מלגות רבות מוענקות לסטודנטים ישראלים הלומדים בחו"ל, הן מהמדינה שלנו או מהמדינה שבה הם לומדים.

כדי לדעת מה המלגות המוענקות לסטודנטים הלומדים במדינה מסויימת חייבים לבדוק באתר המוסד שעומדים ללמוד בו או לפי משרד החוץ של אותה מדינה אשר ישנן תוכניות של חילופי סטודנטים בין מדינות העולם וישראל, ז"א מלגות מוענקות לתלמידים המגיעים ללמוד בישראל מחו"ל במקביל אותה מדינה תעניק לסטודנטים ישראליים אותן מלגות. דבר זה מאד חשוב לכן חייבים לבדוק את זה לפני תחילת הלימודים ולהבין את תנאי קבלת המלגות ואיך לעמוד בדרישות של כל מלגה על מנת לא לפספס אותה.

הגשת מועמדות לקבלת מלגה כלשהי מאחד מוסדות הלימודים בחו"ל נעשית בשתי דרכים הראשונה היא מהארץ והשניה דרך מוסד הלימוד במדינה בה הסטודנט לומד. מלגות שאפשר להגיש אליהן מועמדות מישראל רובן מוענקות מעמותות לתמיכה בסטודנטים הלומדים בחו"ל או ממשרד החוץ של המדינה. מלגות שמוענקות במדינה הזרה בה לומדים הן בד"כ מוענקות ממוסד הלימוד, חילופי סטודנטים, עמותות לתמיכה בסטודנטים זרים, מוסדות החינוך ומוסדות ממשלתיים.

ישנן כמה מלגות, נזכיר כמה מהחשובות ביותר והן:

  • המלגה ללימודים אקדמיים בחו"ל – ארה"ב, בריטניה, צרפת, גרמניה, יפן, ספרד, אוסטרליה, אוסטריה, פינלנד, יש לפנות לשגרירויות או מכוני התרבות של מדינות אלה בארץ. (הגשת המועמדות מתוך הארץ).
  • מלגות ללימודים באוסטרליה- בהתאם למלגה
  • מלגות ללימודים בארצות הברית – קרן לחינוך ארה"ב ישראל ותוכנית פולברייט המלגות מיועדות לסטודנטים מצטיינים לתואר שני שעברו מבחן TOEFL ודוקטורנטים
  • מלגת שבנינג בבריטניה – מוענקת מהמועצה הבריטית לתרבות בישראל לסטודנטים ללימודי תואר שני
  • מלגת International Doorway  מטעם חברת Study America
  •  למסיימי תעודת בגרות מלאה שיעמדו בבחינות מיון בהצטיינות ורוצים ללמוד לתואר ראשון בארצות הברית
  • מלגה ללימודים ומחקר בגרמניה – מלגה זו מוענקת במסגרת חילופי סטודנטים, ללימודי תואר שני או שלישי ועבודתם המחקרית חייבת להתבצע בגרמניה.
  • מלגות לתואר שני בבריאות וסביבה – מוענקת לסטודנטים הלומדים באוניברסיטת הרווארד בקפריסין, מטעם הקרן לבריאות וסביבה ללומדים ומעוניינים לעבוד בתחום הבריאות והסביבה.

ועוד הרבה מלגות המוענקות מטעם מוסדות חינוך ישראליים וזרים כדי לסייע לסטודנטים בלימדויהם האקדמיים.