מלגה היא מענק כספי המיועד למטרת לימודים. נכון להיום יש סוגים שונים של מלגות וכל סטודנט או מועמד יכול להגיש בקשה למלגה שתעזור לו בחייו הסטודנטיאליים.

 מלגות- עזרה ניכרת

 מלגות עוזרות בצורה משמעותית לרוב הסטודנטים. אם בעבר, אנשים היו צריכים להצטיין בלימודיהם על מנת לקבל את אותו מענק כספי מיוחל הנקרא מלגה, כיום יש כמויות וסוגים שונים של מלגות המתאימות למגוון אוכלוסיות ומטרות. יש אמנם מלגות המיועדות למצטיינים, אך יש גם מענקים כספיים המתאימים לבני עדה זו או אחרת, מלגה לסטודנטים המשתייכים אל פקולטות שונות, מלגה למחקר, מענקים על בסיס התנדבות, מלגות לשכבות החלשות והרשימה עוד ארוכה. המלגות מוצעות על ידי גופים ממשלתיים ופרטיים.

 מלגות- קריטריונים שונים

 חשוב לדעת כי כל גוף המציע מלגה קובע קריטריונים מסוימים לקבלתה. המלגה תינתן לאותו סטודנט אך ורק בתנאי שהוא אכן עומד בכל הקריטריונים של אותו גוף. יש אפשרות להגיש במקביל בקשה לכמה סוגי מלגות, כמו למשל מלגה על בסיס סוציו אקונומי, מלגה על סמך הצטיינות ומלגה על בסיס העדה אליה משתייכים ההורים. חשוב לבצע חיפוש רציני ביותר של כל סוגי המלגות הקיימות וליצור רשימת מידע של כל המלגות הרלוונטיות. חשוב לקחת בחשבון כי רשימת המלגות (באתרי אגודות הסטודנטים ואתרי אינטרנט רבים שמציעים שירותים שונים לסטודנטים).

 מלגות אוכלוסיות ותנאים

 יש סוגים שונים של אוכלוסיות שזכאיות למלגות לימודים שונות. דבר זה תקף לגבי אוכלוסיית החיילים המשוחררים, מלגות של משרד החינוך המיועדות לסטודנטים לתואר ראשון ושני, מלגות לסטודנטים שמוכנים לתרום לקהילה, מלגות של גופים פרטיים, מלגות של היחידה להכוונה של חיילי צה"ל משוחררים, מלגות לסטודנטים שבאים מעיירות פיתוח או שיקום שכונות ועוד. חשוב לדעת כי כל גוף מציע מלגות בסכומים שונים ובהתניות מסוימות והסכומים יכולים להיות שונים ממוסד אחד לאחר.

 חיפוש חכם של מלגות

 חיפוש של מלגות יכול להיות מסע ארוך ומייגע או תהליך קצר בו מגישים בקשה אך ורק לאותם גופים שמציעים קריטריונים בהם עומדים. הכללים לחיפוש ושיפור הסיכויים לקבלת מלגות הם:

  • אוכלוסייה נכונה- חשוב לוודא כי בוחרים אך ורק במלגות המיועדות לאוכלוסיה שלכם. אם מדובר על אנשים דתיים, בעלי מגבלה גופנית, חיילים משוחררים, מצב סוציו אקונומי מסוים, מלגה לחוקרים, מלגה למצטיינים, מלגות לעולים חדשים וכן הלאה.
  • עמידה בקריטריונים- לאחר בחירה במלגות המתאימות לאוכלוסיות מסוימות יש לוודא כי אתם עומדים בקריטריונים האחרים גם כן.
  • תאריך יעד ומסמכים- תמיד יש לוודא כי מגישים את המלגה עד תאריך היעד הרשום וכי מצרפים את כל אותם מסמכים הדרושים.

לסיכום, נכון להיום יש מלגות רבות המתאימות לרוב קבוצות האוכלוסייה, מאמהות חד הוריות ועד חיילים משוחררים. מענקים אלו נועדו על מנת לעודד ולטפח כל אדם שמעוניין ללמוד לימודים גבוהים